Budhizmus

Jazerná oblasť západného Tibetu a nová trasa Kora okolo Kailashu

Autorom článku je Alexey Perchukov, cestovateľ a podnikateľ, ktorý praktizuje rôzne liečivé systémy, každoročne robí púť na sväté miesta v Tibete. V tomto článku Alexey hovoril o svojej nedávnej ceste do západného Tibetu, nových trasách a zážitkoch. Zdieľal tiež informácie o vlastnostiach prechodu Kora okolo Kailashu v roku Kôň (2014).

Dangro Monastery.jpg
Tibet september 2014.
Tento rok to bola moja druhá cesta do Tibetu.
Už som napísal správu o mojej prvej ceste v júli.
Moji tibetskí partneri mi povedali, že júl je najťažší čas a že keď prídete v septembri, všetko bude pokojné a dobré.
Prišiel však september a nebolo to jednoduchšie, vojenské útvary zostali také, aké boli, a okrem toho čínska administratíva zakázala Nandi Koru, Koru Khando Salam, ako aj akékoľvek odchýlky od vonkajšej cesty Kora.
A pred mojou cestou ani všetko nešlo hladko.
Po návrate z Indie tri týždne pred odchodom do Tibetu som vážne zranil nohu.
A bol dosť silný pocit, že druhá cesta v roku Kone by bola zbytočná.
Ale mal som skupiny, ktoré bolo treba sprevádzať, takže som musel ísť do Tibetu s barlou namiesto sledovacej palice ...
Neexistovala nálada. Bolo také bolestivé šliapať sa pešo, že niet pochýb o tom, že si obliekame horské topánky, a vôbec som nerozumel tomu, ako ísť do Khandro Salam alebo Nandi Koru v tomto stave, a to aj vtedy, ak boli tieto trasy zakázané.
Jedinou vecou, ​​ktorá mi dala optimizmus, bola moja viera v Šivu a moje osobné spojenie s Kailasom. Cítil som, že v posledných rokoch sa toto spojenie len posilnilo a teoreticky sa mi cesta k Kailashu nemohla uzavrieť!
Odhalilo sa mi toho príliš veľa a ukázalo sa mi to, jednoducho ma tak ľahko potrestať bez zjavného porušenia mojej dharmy.
Táto situácia pre mňa bola tiež akýmsi testom správnosti môjho životného štýlu. Ak je všetko, čo praktizujem, viac-menej správne, mala by sa v každom prípade uskutočniť kortex, ktorý som naplánoval. Ak existujú zásadné rozdiely s úlohami môjho stelesnenia, potom bude potrebné, ako prvé, do troch dní preliezť vonkajšiu kôru na barle)))
Prvých 10 dní turné v Tibete bolo vlastne v džípe, takže som veľmi dúfal, že všetky modriny sa uzdravia a že prejde všetko, čo som mal urobiť.
V skutočnosti sa to stalo presne!
Nižšie je uvedený môj program s poznámkami.
Západní turisti tieto miesta prakticky nenavštevujú, preto o nich v zásade existuje len veľmi málo informácií.
Trasa cez posvätné územie Bonpo Mount Targo a jazero Dangra, ktoré leží v tibetskej štvrti Naktsang. Táto púť je jednou z mála, ktorá skutočne skúma severnú plošinu Changtang. Časť trasy padá do severnej časti veľkého pohoria Nyenchen Tangla - povodie rieky Tsangpo, ktoré v skutočnosti oddeľuje neobývané doliny jednej z veľkých tokov Tibetu od Changtangu. Táto jedinečná kombinácia jedného z najväčších jazier v Tibete s nádherou vysokého hrebeňa snehu robí z tejto oblasti jedno z najambicióznejších miest v krajine. Tu leží územie neznáme zvedavými očami. Táto oblasť má veľké množstvo voľne žijúcich živočíchov a rastlín. Jazero Dangra je jedným z najodľahlejších pevností Bonpo v krajine. Vďaka extrémnej izolácii regiónu sa tu zachovávajú zvyky a životný štýl náboženstva Bonpo Bonpo, a to aj napriek ničivým účinkom kultúrnej revolúcie. Pri jazere pod baldachýnom Mount Targo sa nachádza niekoľko kláštorov Bonpo. S nimi je spojených niekoľko jaskynných kláštorov, ktoré ešte stále používajú asketici. Jeden z najväčších a najdôležitejších kláštorov Bonpo, Sedzhik Gompa, sa nachádza na južnom cípe jazera Dangra. V tomto mimoriadne izolovanom prístrešku stále žije asi 10 mníchov. Neďaleko sa nachádza slávny Kyung Dzong, bývalý palác kráľa Šangšung - krajina (vrátane jazera Dangra a niektorých oblastí Changtangu), kde pochádza náboženstvo Bon. Je zaujímavé, že v tomto regióne súčasne existujú dve najstaršie náboženstvá Tibetu (Bon a Nyingmapa).
Ďakujem Sergeju Balalaevovi za pomoc pri zostavovaní trasy pozdĺž tibetskej oblasti jazera.
Prvý deň: krátka aklimatizácia v noci Lhasa v Lhase 3600 m
Druhý deň: Návšteva rezidencie Tsurpu Karmapa - nadmorská výška 4500 m, noc v Lhase
3600 m
Tretí deň: Transfer do Ladze cez Shigatse. 3600 m, 4000 m, 4500 m
Veľmi dlhá cesta! Priemerná rýchlosť v úseku Lhasa-Shigatse je 40 km / h, všade sú kamery a kontrolné body. Cesta z Lhassy do Shigatse trvá asi 7 hodín. Z Shigatse do Ladze asi 3 hodiny.
V dôsledku niekoľkých veľkých nehôd sa objavili nové pravidlá: nemôžete opustiť autobusy z veľkých miest pred 8:00 ráno a po 21:00 dopraviť turistov v tme.
V Ladz sa nachádza normálny hotel s elektrinou a teplou vodou.
Štvrtý deň: Ladze-Lake Dongra-Umbo 4500m-5200m-4500m
Veľmi dlhá cesta od 7-00 do 22-00. Dzangdzang o 10:00, Shedding Gompa 16-00, cesta od juhu na sever asi 4 hodiny.
Z hlavnej cesty na Dzang Dzang ideme na sever. Naším cieľom je kláštor Sejig Gompa a posvätná hora Targo.

Jeepová kôra okolo posvätného jazera Dongra.
Dangra je najväčšie a najposvätnejšie jazero v centre mesta Biang Thang. Podľa Bon mytológie žije v jazere Dangra mecenáška Dangra Gyalmo, manifestácia Matky vesmíru. V ústnej tradícii je Dangra Gyalmo hlavným strážcom plodnosti pôdy a hospodárskych zvierat a napriek mnohým bohyniam Bon sa ani jedna z nich nepovažuje za ochrancu základných životných konceptov Dangra Gyalmo.
dangro lake.jpg

Noc v penzióne Umbo. Penzión s elektrinou.
Piaty deň: Prevod Umbo-Soči-Gryadze 4600 m - 4300 m
Umbo-Soči asi 6 hodín, Soči-Gryadze asi 5 hodín.
Ukončenie Kory okolo jazera Dongra, presun do Soči pozdĺž údolia ležiaceho medzi jazerami Tashi a Dongra.
V týchto dolinách v blízkosti posvätných jazier sú veľmi silné a starodávne energie, oveľa staršie a silnejšie ako pri jazere Bajkal.
65 km západne od Dangra Yumtso sa nachádza ďalšie veľké slané jazero Tashi Namtso (nebeské jazero farebných hôr). Tashi Namtso nesie také meno, pretože ho obklopujú štyri farebné hory. V budhistickej mytológii tieto štyri hory, nazývané Gyalchen Ri Ji, použil slávny tantrický majster 8. storočia Guru Rinpočhe na držanie diabla pri jazere. V starovekej mytológii Bon je Gyalchen Ri Ji služobníkom bohyne jazera Prati Ralsigma.

Kláštor Kagyu sa nachádza v Soči. Veľmi zaujímavým opátom je možnosť získať prenos mantry a obetavosť.
Prenocovanie v Gryadze. Dôstojné penzióny.
Šiesty deň: Gryadze-Jungta-Ali 4300m-4500-4100m
Gryadze-Jungta transfer asi 5 hodín.
Na ceste sú 2 zaujímavé kláštory
Neďaleko mesta Jungta sa nachádza 18 km kláštor Shang Lukshang, o ktorom sa predpokladá, že ho postavil Padmasabhava. Tam je tiež jaskyňa, kde meditoval.
Monast Jungta.jpg
Kláštor Karma Kagyu je vzdialený 8 km.

Ali je hlavným mestom západného Tibetu. Veľké mesto.
Siedmy deň: Radiálny odchod na exkurziu do Rutoku.
Jazero, ostrov s vtákmi, staroveké petroglyfy pozdĺž cesty
Ali noc.
Ôsmy deň: Prejdite do Tsaparangu cestou jaskynných miest Dungar a Payang.
Prenocovanie v Tsaparang 3600 m

Deviaty deň: Prenocovanie v stanoch v údolí Garuda. 4000 m
Tradičná noc v Shashungu, vždy som tam zostala pred Corou kvôli lepšej synchronizácii s energiami Kailashu.
Desiaty deň: Posvätná krajina Tritapuri a začiatok Kory o 15:00.
Noc v druhom kláštore 4900m.
Ďalšie novinky:
Keď som bol v júli v Darchene, straty stáli 150 juanov za deň, ale teraz sme mali nepríjemné prekvapenie. Strata ceny začali na 500 juanov za deň. S veľkými ťažkosťami sa prostredníctvom priateľov v Darčene našlo niekoľko ľudí za 400 juanov denne.
Jedenásty deň: Jesenná rovnodennosť! Kora Khandro Salam.
V auguste a septembri čínska administratíva oficiálne zakázala návštevy kláštorov Nandi-Kora, Khandro Salam Koru a návštevu kláštorov Serlung a Gyandrok.
Preto som musel ísť sám do Kory bez straty.
Rozhodol som sa dostať von do tmy (7-00).
Čas som trochu nevypočítal, o 8:00 to už bolo veľmi ľahké.
Kora Khandro Salam je podľa môjho názoru najťažšia zo všetkých Kor. Doteraz som nevytvoril algoritmus pre nezávislé lezenie na prihrávku.
Posledných pár rokov som vyliezol napravo od ľadovca, ale toto stúpanie bolo vždy spojené s prekonaním zvislých stien, čo je nebezpečné a veľmi nepríjemné !!!
A čo je najdôležitejšie, jeden je takmer nemožný.
V júli tohto roku sa mi podarilo vyliezť na priechod „na čelo“, v snehu.
Ale teraz som bol sklamaný: z dôvodu teplého počasia "na čele" nebolo možné vyliezť na priechod, pretože to bol pevný ľad.
Rozhodol som sa vyskúšať tento čas okolo ľadovca vľavo.
Stúpanie nebolo príliš ťažké, ale vyskytol sa problém s prístupom k prihrávke. Ostré výčnelky, kroky blízko boli veľmi veľké. Nemohol som dokončiť stúpanie. Poškodená noha bola obzvlášť obmedzená v mobilite.
Khandro Salam.jpg
Po hodine neúspešných pokusov ísť na prihrávku som si uvedomil, že moje záležitosti nie sú vôbec dôležité.
Prirodzená tvrdohlavosť mi nedovolila vrátiť sa, ale logika povedala, že na tejto strane nemôžem vstať.
A ísť dolu a potom hore po pravej strane ľadovca, jeden bol nereálny.
Bola to škoda slzy. Rozprestierajúc sa na zvislej stene vo výške 50 metrov nad zemou som začal požiadať Shivu, aby ma neopustila. Úprimne verím, že využijem jeho požehnanie vo všetkom, čo súvisí so štúdiom okolo Kailashu, inak by som nemohol vyliezť sám na východné rameno, sarkofág Nandi a navštíviť mnoho ďalších ťažko dostupných miest.
Pred každou cestou robím yagy venované Šivovi.
A zázrak nebol príliš dlhý. Za pouhých 10 minút ma niekto zavolal zhora.
Videl som dvoch starších Tibeťanov, ktorí mi hodili lano, aby som prekonal poslednú zvislú časť.
S pomocou týchto "anjelov" som dokončil výstup na horu a potom vyšiel na priechod.
Počasie bolo úžasné, slnko svietilo, na oblohe nebol mrak.
Pri prihrávke som odovzdal Šivovi, poďakoval som mu za pomoc a bezpečne začal zostup.
Cesta späť bola veľmi ľahká. Okolo 18-00 som bol v Darčensku.
Aj tu nás čakala nepríjemná inovácia: armáda zakázala mestským autobusom, aby z konca rokliny prijímali pútnikov. Autobus je možné zavolať na kontrolný bod, ktorý sa nachádza takmer v Darchene.

Dvanásty deň: Prieskum symetrického údolia.
Ako som písal vo svojej júlovej správe, konečne sa mi podarilo dostať do Symetrického údolia. Nechal som ju študovať na september. Najprv sme tam naplánovali výlet prakticky celou skupinou, ale po Kora bol len jeden, kto chcel pokračovať v skúmaní okolia Kailashu.
Nečakal som, že táto cesta bude náročná a dlhá, tak sme šli asi 11 hodín. Vchod do údolia sme dosiahli asi za 3 hodiny. A tu sa môj priateľ chcel vrátiť.
Pre mňa to bol znak: uskutoční sa nový seriózny výskum. Kailash mi nikdy nedal cestovných spoločníkov, aby som našiel nové trasy. Zakaždým, keď som objavil niečo nové, kráčal som sám a dokonca bez straty. Bol to len taký prípad !!!
Vstup do samotného údolia trval hodinu. A ďalšie 2 hodiny sa dostali na opačnú stranu východného zrkadla.
dol.jpg SIM
Keď som sa dostal k ľadovcu, zrazu som si uvedomil, že z toho technicky technicky stúpa až do posledného priechodu, ktorý som nezvládol: juhovýchodné rameno Kailashu.
Ale čas bol proti mne. Uvedomil som si, že čoskoro bude tmavé a cesta späť trvala asi 6 hodín.
Nad priechodom v podobe oblaku sa neočakávane objavil Šivov trojzubec, ktorý sa zmenil na obraz, ktorý mi ukázal správnosť zvolenej cesty.
V mojej hlave dozrel veľmi krásny plán: vyliezť na priechod, zostúpiť z neho na sarkofág Nandi a cez druhý priechod Serlung sa vrátiť do Darčenska.
S tým by som mohol zabiť dva vtáky jedným kameňom: prešiel by som tradičnou vnútornou (Nandi) kôrou a výrazne by som zredukoval cestu do Darchenu.
Stúpanie na prihrávku trvalo asi hodinu, ale na vrchole som bol sklamaný: na Nadi nebol zrejmý zostup !!! Možno bol, intuícia mi hovorí, že musí byť !!! Bolo však potrebné riskovať, ísť dolu do stredu ramena, hľadať ďalšiu časť zostupu av prípade zlyhania sa vrátiť a potom to urobiť niekoľkokrát, a pred západom slnka asi hodinu.
zbierať Obojstranný perev.jpg
Rozhodol som sa obmedziť sa na prechodnú možnosť a šiel som po hrebeni ramena smerom na Darchen v nádeji, že budem stále vidieť vhodnú cestu k Nadi.
Keď som prešiel po hrebeni asi 500 metrov, nevidel som nič ako zostup, a preto som sa začal pohybovať späť do Symetrického údolia.
Keď som sa dostal na dno údolia, na oblohe už boli hviezdy. Ďakujem Bohu, že som mal slabú baterku, ktorá mi umožnila aspoň vidieť, kam som dal nohu.
Cesta do Darchen trvala asi 7 hodín. Ráno som sa vrátil do hotela. Bol som tak unavený, že ani krásna hviezdna obloha s mliečnou cestou vôbec nepotešila ten pohľad.
Aj keď sa mi nepodarilo ísť dolu do Nandi, mám pocit, že som urobil veľmi, veľmi dôležitý krok k rozvoju trasy skutočnej Kory cez všetky Kailashove plecia, dotýkajúc sa všetkých štyroch tvárí.
Z priechodu Khandro Salam by mal byť priechod do Symetrického údolia a odtiaľ k sarkofágu Nandi po priechod Serlung s následným prístupom k trónu Šivy a malým Kailasom.
Budúci rok určite nájdem tento pôvod. Všeobecne akceptovaná vonkajšia kôra siaha ďaleko od Kailashu a nemá vplyv na jediné rameno posvätnej hory. Mojím cieľom je vytvoriť trasu, ktorá prechádza cez všetky ramená a tváre Kailash, bez použitia horolezeckej výstroje. Kľúčom k tejto trase je symetrické údolie. Zdalo sa mi, že z toho existuje možnosť prístupu na Nandi aj na južnú tvár a na Khandro Salam s prístupom na východnú, severnú a západnú tvár.
Cez Symetrické údolie môžete ísť do ktorejkoľvek tváre Kailashu a obísť policajné stany a vojenské stanovištia.
Mnoho ľudí sa ma pýta, ako sa mi podarí tak rýchlo a ľahko kráčať po kôre na ťažko prístupné miesta, kde niekedy pred Európou neprišla ani viac ako tucet rokov. Odpoveď je veľmi jednoduchá: pôst a modlitba.
Pravidelné hladovky, asketické praktiky a uctievanie Šivy zmenili absolútne patovú situáciu so zranenou nohou a obmedzenou pohyblivosťou na nové jedinečné objavy a úspechy, o ktorých som na začiatku svojej cesty do Kailasu ani nesníval. Viera skutočne robí zázraky a bolo mi to veľmi dobre preukázané. Om meno Shiva !!!
Druhá často kladené otázky: Ako môžem prísť s trasami?
Narodia sa v hlave pár dní pred príchodom do Darchenu. Najčastejšie sa to deje v údolí Garuda. Tam som dostal predstavu o potrebe vyšplhať sa na sarkofág Nandi a na východné rameno Kailash, napriek tomu, že každý miestny sprievodca povie, že je to nemožné.
Malé prírastky:
O čom ešte chcem písať. Napriek tomu, že stúpanie prebehlo celkom ostro, celá skupina prakticky nezažila horskú chorobu.
Za týchto 7 rokov som nikdy nechodil po horách tak ľahko.Prakticky neexistovali žiadne známky baníka. Nikdy bolesti hlavy.
S najväčšou pravdepodobnosťou to bol výsledok bytia v energii posvätných jazier.

Môžete vidieť aj ďalšie články Alexeja o púte do Tibetu ao skúsenosti so suchým pôstom v tejto časti